بهترین آثار جشنواره هنرهای تجسمی فجر در رشته نگارگری متعلق به تذهیب بود

بهترین آثار جشنواره هنرهای تجسمی فجر در رشته نگارگری متعلق به تذهیب بودبهترین آثار جشنواره هنرهای تجسمی فجر در رشته نگارگری متعلق به تذهیب بود

به گزارش سایت مجله هنرهای تجسمی به نقل از تسنیم؛ امیرحسین آقامیرى سال‌هاست که در عرصه نقاشی ایرانی فعال و شناخته‌شده است. او در دوره‌های قبلی جشنواره هنرهای تجسمی فجر چه به‌ عنوان شرکت‌کننده و چه در قامت داور حضور داشته و امسال هم پس از یک‌سال غیبت، دوباره در ترکیب داوران بخش نگارگری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر قرار دارد.

آقامیری ضمن ارزیابی آثار هنرمندان حاضر در بخش نگارگری گفت: امسال تیم داورى تلاش داشت تا بدون توجه به اسامى و سابقه فعالیت افراد به هنرمندى و توانایى‌هاى شرکت‌کنندگان بیشتر توجه کند، اما در جریان داوری آثار شاهد بودیم که برخی هنرمندان جوان آثار حرفه‌ای و باکیفیتی ارائه کرده‌ بودند و حضورشان در بخش رقابتی جشنواره اتفاق خوبی محسوب می‌شد.

داور بخش نگارگری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ادامه داد: من سال گذشته به‌عنوان داور در جشنواره حاضر نبودم؛ بنابراین درخصوص سطح کیفى نمایشگاه سال قبل نمی‌توانم چیزی بگویم اما در قیاس با سال‌هاى پیشین که به‌عنوان داور و شرکت‌کننده در جشنواره حضور داشتم، می‌توانم بگویم که امسال در بین کارهاى تذهیب، شأن و مرتبه آثار ارسالی خوب بود و البته فکر می‌کنم امسال جاى برخی افراد که قلم قوى‌اى هم دارند، خالی بود. با این همه وقتی سایر داوران می‌گویند آثار ارسالی این دوره بهتر از سال قبل بوده، من هم خوشحال می‌شوم و امیدوارم در سال آینده شاهد اتفاقات بهتری هم باشیم.

او در ادامه اظهار کرد: ما آثار را بررسى کردیم و فکر می‌کنم سطح کیفی آثار بخش تذهیب از سایر بخش‌هاى نقاشی ایرانی بالاتر بود. در دیگر بخش‌ها نیز شاهد حضور آثاری با شأن بالای هنری و کیفیت بسیار خوب بودیم که داوری این بخش را برایمان به اتفاقی شیرین و جذاب بدل کرده بود. با این‌حال جا دارد این نقد را هم مطرح کنم که باید کیفیت تصاویر موجود از آثار بهتر می‌بود. این موضوع در مرحله اول داوری کمی کار ما را دشوار کرد، از یک‌طرف برایمان مهم بود که کارها را دقیق ببینیم و حق کسی ضایع نشود و از طرف دیگر کیفیت پایین برخی تصاویر ارسالی کارمان را دشوار کرده بود.

آقامیری ادامه داد: یکی از دلایل خوب بودن آثار بخش تذهیب را می‌توان به عدم پیچیدگی در طراحی آثار نسبت داد. در تذهیب هنرمند طرح خود را  پیش می‌برد و پس از آن، طرح مانند واگیره به مسیر خود ادامه داده و تکرار می‌شود. یکی دیگر دلایل استقبال بالا از تذهیب این است که هنری کاربردى است و هنرمند می‌تواند با آموزش این رشته کسب درآمد هم بکند. تذهیب ازجمله هنرهایی است که در کنار خوشنویسی به مسیر خود ادامه داده و این دو هنر در موارد بسیاری هم‌پای هم پیش می‌روند.

داور بخش نگارگری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر یادآور شد: در سال‌هاى اخیر نمایشگاه‌هایى در ترکیه و امارات به‌صورت رسمى و منظم برگزار شده است که هنرمندان خوشنویسى و تذهیب‌کار را دور هم جمع می‌کند و بهترین آثارشان را به نمایش می‌گذارد. براى همین تعداد هنرمندان عرصه تذهیب بیشتر شده و غالب آثار در زمینه تذهیب است. ما هم اگر خواهان پیشرفت بیشتر و ایجاد تنوع و خلاقیت هستیم، باید بدانیم که کار خلاقانه و داراى نوآورى منوط به حمایت از هنر و هنرمند است.

وی خاطرنشان کرد: در دهه‌های اخیر توجه مراکز و سازمان‌های هنرى ذیربط به هنرهاى اصیل ایرانى کم شده است و نمایشگاه‌ها،  دوسالانه‌ها و سایر رویدادهای مرتبط با هنرهای کهن ما به‌صورت منظم و منسجم  برگزار نمی‌شود. اگر هم برگزار می‌شود، داورى خوبى نداشته و معمولا داوران مورد اعتماد هنرمندان نبوده‌اند. از همین رو تمایل هنرمندان رفته‌رفته به شرکت در چنین رویدادهایی کم شده است. در چنین شرایطی آن اتفاقى که باید، رخ نمی‌دهد و گرایش هنرمند به بروز خلاقیت کم  شده و بیشتر به این سمت‌وسو می‌رود که معاش خودش را تأمین کند. 

آقامیری در بخش پایانی اظهارات خود عنوان کرد: یکی از نقاط عطف پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ترکیب و تعامل داوران بود. خوشبختانه همه داوران بخش نگارگری مورد اعتماد هنرمندان بودند و به شکلی همفکر و همسو در یک فضای دوستانه تلاش کردند تا آثار ارزشمند را برای ارائه در نمایشگاه انتخاب کنند. همین موضوع می‌تواند امیدواری را در هنرمندان بیشتر کرده و به آن‌ها نشان دهد که اثر خوب جای خودش  را روی دیوار پیدا می‌کند. امیدوارم در این دوره با داورى صحیح باعث افزایش کیفیت هنر شویم و با کمترین خطا هنرمندان به حق خودشان برسند. وزارت فرهنگ هم برنامه‌ریزی کرده و به هنرمندان رشته نگارگری کمک کند تا هنرهای اصیل کشورمان را هم در مقیاس ملی و هم در مقیاس جهانی عرضه کنیم و توانایی‌هایی‌مان را به همگان نشان دهیم.