حبیب الله صادقی روایتگر انقلاب و حماسه درگذشت

حبیب الله صادقی روایتگر انقلاب و حماسه درگذشتحبیب الله صادقی روایتگر انقلاب و حماسه درگذشت

حبیب الله صادقی هنرمند مطرح عرصه نقاشی صبح امروز۵ مرداد ماه درگذشت. صادقی از مهم‌ترین هنرمندان انقلاب بود و نقشی تاثیرگذار بر جریان هنر متعهد کشور داشته است.

حبیب الله صادقی طراح، نقاش، گرافیست، کاریکاتوریست ومنتقد در بسیاری از دانشگاه‌های هنر به تدریس پرداخته است. او در سال ۱۳۸۴ به ریاست موزه هنرهای معاصر انتخاب شد. دغدغه اصلی او ماهیت هنر ملی و ایرانی و انقلابی بود.

حبیب الله صادقی سال ۱۳۷۹ به عنوان عضو پیوسته فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد و پس از آن به‌طور مستمر با این نهاد همکاری داشته‌است.

صادقی هم جهان نقاشی را به درستی می شناخت و هم ماهرانه هنری متعهد را پیش می‌کشید. او از مهم ترین نقاشانی بود که توانست عاشورا به شکل عزتمندانه‌ای بازنمایی کند. در نقاشی‌های عاشورایی وی امام حسین (ع) و یارانش در موضع قدرت و عزت هستند و این رویکرد امید بخش و انقلابی در تمام دوره‌های کاری صادقی مستتر است.

علاوه بر موضوعات متعهدانه و رویکرد نمادینی که در نقاشی‌های صادقی دیده می‌شود از منظری زیبایی‌شناسانه ترکیب‌بندی، رنگ و بازی با عناصر بصری هم به شکلی مدرن و نوگرایانه در نقاشی‌های صادقی دیده می‌شوند. جدل بین نور و تاریکی هم در معنای نمادینش و هم در شکلی بصری و تجسمی جذابیتی معنا دار به آثار صادقی بخشیده است.

صادقی بیشتر از هر نقاشی به موضوعاتی چون کربلا و عاشورا پرداخت. نوع نگاهش متفاوت از دیگر نقاشان هم روزگارش بود. در نقاشی‌های صادقی گاهی نور چهره به سوی آسمان کشیده می‌شود که نشانه‌ی عروج ملکوتی امام و یارانش در صحرای کربلاست.