هفته هنر انقلاب، هفت چهره در هفت سال

هفته هنر انقلاب، هفت چهره در هفت سالهفته هنر انقلاب، هفت چهره در هفت سال

به گزارش مجله هنر به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، سابقه برگزاری مراسم انتخاب برترین چهره هنری سال به سال ۹۳ مربوط می‌شود. محسن مؤمنی‌شریف، رئیس سابق حوزه هنری در مراسم روز هنر انقلاب اسلامی سال ۹۲ قول داد در سال‌های آینده علاوه بر تقدیر از هنرمندان، چهره برتر هنر انقلاب اسلامی را نیز معرفی کنند.

سابقه برگزاری مراسم انتخاب برترین چهره هنری سال به سال ۹۳ مربوط می‌شود. محسن مؤمنی‌شریف، رئیس سابق حوزه هنری در مراسم روز هنر انقلاب اسلامی سال ۹۲ قول داد در سال‌های آینده علاوه بر تقدیر از هنرمندان، چهره برتر هنر انقلاب اسلامی را نیز معرفی کنند و اولین دوره این مهم از میان افرادی مثل مسعود نجابتی، مرتضی سرهنگی، فاضل نظری، ابراهیم حاتمی‌کیا و نرگس آبیار، با انتخاب مرتضی سرهنگی به عنوان چهره برتر هنر انقلاب اسلامی در سال ۹۳ پایان یافت.

مجید مجیدی چهره سال ۹۴

سال دوم این مراسم با سر و شکل بهتری برگزار شد، چه اینکه فاضل نظری به عنوان دبیر این دوره از مراسم انتخاب و این مسئله باعث نظم و نظام پیدا کردن این جشن شده بود. نامزد‌های نهایی دریافت عنوان چهره هنر انقلاب اسلامی سال ۹۴ عبارت بودند از: جواد افشار، پرویز پرستویی، بهناز ضرابی‌زاده، عبدالحمید قدیریان، مجید مجیدی و هادی محمدیان که در نهایت مجید مجیدی به عنوان چهره سال ۹۴ هنر انقلاب معرفی شد. او بعد از دریافت جایزه‌اش در آن مراسم می‌گوید: معتقدم هنرمندان واقعی شهدا بودند که با خون خود امنیت مرز‌های کشور را پایدار نگه داشتند و ما در مقابل اقیانوس ارزش‌های آن‌ها کاری نکردیم.

شجاعی‌طباطبایی چهره سال ۹۵

مراسم انتخاب چهره هنر انقلاب در سال ۹۵ روز ۲۶ فروردین ماه سال ۹۶ در حوزه هنری برگزار شد و از بین کاندیدا‌های چهره سال هنر انقلاب یعنی حمید حسام، بهناز ضرابی‌زاده، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، ابراهیم حاتمی‌کیا و محمدحسین مهدویان، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، کاریکاتوریست به عنوان چهره هنر انقلاب در آن سال معرفی شد. برگزاری نمایشگاه پرمخاطب «هولوکاست» به همت این هنرمند و بازتاب رسانه‌ای وسیعی که در داخل و خارج از کشور داشت، باعث شد وی در بین نامزد‌های چهره سال هنر انقلاب قرار گیرد و نهایتاً به عنوان چهره برتر هنر انقلاب انتخاب شود.
محسن مؤمنی‌شریف، رئیس وقت حوزه هنری نیز بعد از برگزیده شدن شجاعی‌طباطبایی در آن مراسم با اشاره به حمایت مقام معظم رهبری از برگزاری جشنواره کاریکاتور هولوکاست گفت: مقام معظم رهبری به آقای شجاعی فرمودند که آقای شجاعی حسابی مشغول کوبیدن و رفتن به جلو هستید. هر چه آن‌ها را عصبانی کرد، ما را خوشحال‌تر کرد.

حمید حسام چهره سال ۹۶

چهارمین دوره انتخاب چهره برتر هنر انقلاب نشان هنر انقلاب را به عنوان چهره سال ۹۶ هنر انقلاب به «حمید حسام» اعطا کرد. وی نویسنده کتاب‌های تحسین‌شده «وقتی مهتاب گم شد» و «آب هرگز نمی‌میرد» است. حمید حسام در رقابت با حسن روح‌الامین (نقاش و گرافیست)، محمدرضا دوست‌محمدی (گرافیست)، محمدحسین مهدویان (کارگردان) و مهدی نقویان (مستندساز) به این افتخار نائل می‌آید.

حاتمی‌کیا چهره سال ۹۷

برگزاری پنجمین دوره برگزاری مراسم انتخاب چهره هنر انقلاب با تنوع بالای هنرمندان و عرصه‌های فعالیت آن‌ها همراه بود. پنج نامزد نهایی پنجمین دوره مراسم انتخاب «چهره هنر سال انقلاب» عبارت بودند از: رضا امیرخانی، هدایت‌الله بهبودی، ابراهیم حاتمی‌کیا، مسعود نجابتی و مهدی نقویان که نهایتاً ابراهیم حاتمی‌کیا به عنوان چهره برگزیده هنر انقلاب اسلامی در سال ۹۷ معرفی و اعلام شد.

حسن روح‌الامین چهره هنر انقلاب

شیوع ویروس کرونا باعث شد مراسم انتخاب ششمین و هفتمین چهره برگزیده هنر انقلاب اسلامی به فاصله چند روز و با یک سال تأخیر برگزار شود. از میان پنج نامزد نهایی و هنرمندانی همچون حسن روح‌الامین، جواد افشاری، محمدصابر شیخ‌رضایی، غلامرضا صنعتگر و محسن کاظمی، این جایزه مهم به حسن روح‌الامین تعلق گرفت.

وحید یامین‌پور چهره هنر انقلاب

به فاصله چند روز از این اتفاق و از بین چهره‌هایی مانند محمدرضا دوست‌محمدی، جلیل سامان، افشین علا، وحید یامین‌پور و علی‌محمد مؤدب که جزو نامزد‌های نهایی اعلامی بودند، در مراسمی که به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شد، وحید یامین‌پور به عنوان هفتمین چهره برتر هنر انقلاب اسلامی انتخاب شد.