تولیدات سوگواره هنر عاشورایی محصولی کاربردی برای کشورهای همسایه است

تولیدات سوگواره هنر عاشورایی محصولی کاربردی برای کشورهای همسایه استتولیدات سوگواره هنر عاشورایی محصولی کاربردی برای کشورهای همسایه است

داور بخش پرچم و کتیبه چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی بیان کرد هر آنچه به واسطه این سوگواره تولید شود برون رفت بسیار خوبی دارد و محصول کاربردی برای کشورهای اطراف و حرم های مختلف محسوب می‌شود.

 به گزارش سایت مجله هنرهای تجسمی به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، روح‌الله ابوالفضلی داور بخش پرچم و کتیبه چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی درباره معیارهای داوری در این سوگواره گفت: بحث نگارگری، خوشنویسی، طراحی گرافیک، انتخاب رنگ و محتوا مؤلفه‌های اصلی در داوری و ارزیابی آثار سوگواره هستند. کتیبه‌ها از نظر محتوا، نگارگری و اصول حاکم بر کتیبه نگاری مورد بررسی قرار می‌گیرند اما من خوشنویسی کتیبه را ارزیابی خواهم کرد.

وی بیان کرد: در بحث خوشنویسی جدای از بحث محتوا اینکه چه نوع خطی استفاده شود و ترتیب روان خوانی خط چگونه باشد یعنی وقتی مخاطب کتیبه را می‌بیند به راحتی محتوا را بخواند و کلمه در ذهنش متبادر شود، اهمیت دارد.

داور بخش پرچم و کتیبه چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی همچنین گفت: در خوشنویسی اینکه کلمه‌ای که هنرمند می‌خواهد پررنگ و واضح بنویسد چه کلمه‌ای است و از چه نوع خطی برای نوشتن آن استفاده می‌کند، بسیار مهم است. همچنین صافی دست، صفحه و سیاه و سفیدی‌هایی که در خط باید رعایت شود، از نکات فنی به شمار می‌روند. نوع خط در اشعار، عناوین و اذکار و اینکه چه سرعتی در انتقال مفهوم برای بیننده دارند، بررسی می‌شود.

وی خطاب به جوانان شرکت کننده در سوگواره هنر عاشورایی اظهار کرد: یکی از مهمترین نکات در کتیبه، انتخاب محتوای خوب است. در سالیان گذشته بیشتر محتوا در جذب مخاطب و هیأت‌ها در نظر گرفته شده و به نظر من هم چون قرار است مخاطب با این محتوا ارتباط برقرار کند، این بخش پراهمیت‌ترین مبحث تولید کتیبه است.

داور بخش پرچم و کتیبه چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی گفت: گاه کنار نام سیدالشهدا ذکری نوشته می‌شود که خیلی از آنها مغفول مانده (مثل اشعار قدما و معاصران) است بنابراین در گام نخست بحث محتوا مطرح است و سپس در نگارگری و خوشنویسی هرچه کلمات صاف‌تر، خواناتر و به لحاظ قوت خوشنویسی، محکم‌تر و با صلابت تر باشند مسلماً امتیاز بالاتری دارند و از اقبال بیشتری برخوردار می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه نوع رنگ‌های انتخابی و میزان تأثیرگذاری آن از دیگر نکات قابل توجه در این هنر است، عنوان کرد: در نگارگری، بحث تذهیب و گلکاری ها باید متناسب با خوشنویسی اثر باشند تا وقتی در کنار هم قرار گرفتند، مکمل یکدیگر باشند. همچنین اینکه مناسبت تعزیه در اربعین است یا عاشورا نیز باید رعایت شود.

ابوالفضلی در بخش دیگری از سخنانش به جوانانی که تا امروز تجربه حضور در چنین رویدادی را نداشته‌اند پیشنهاد کرد: بهتر است شرکت کنندگان جوان از تجربه اساتید گرافیست مثل مسعود نجابتی که در این فضا کار کرده‌اند، استفاده کنند.

وی درباره اهمیت برگزاری سوگواره هنر عاشورایی تصریح کرد: این رویداد هنری در خلق کتیبه‌های بدیع و تازه، بسیار مفید است چون کتیبه‌ها از مهد هنر در حال خارج شدن است و در کشورهای دیگر که شاید فضایی با این گستردگی و لطافت ندارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد بنابراین هر آنچه به واسطه این سوگواره تولید شود برون رفت بسیار خوبی دارد و تغذیه‌ای برای کشورهای اطراف و کاربردی در حرم های مختلف محسوب می‌شود.

داور بخش پرچم و کتیبه چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی در پایان گفت: کتیبه‌هایی که سال‌های پیش در سوگواره هنر عاشورایی خلق شد در اربعین حسینی و در حرم های ائمه مورد استفاده قرار گرفت. بر همین اساس برکات تولیدات رویداد هنر عاشورایی هم در داخل از کشور هم در خارج از ایران مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی در قالب ۵ بخش پوستر و تایپوگرافی، نقاشی (دیجیتال و کلاسیک)، نقاشی خط، پرچم و کتیبه و کمیک استریپ برگزار خواهد شد.