مسابقات فراخوان

فراخوان نهمین جشنوارۀ ملی گرافیک رضوی

فراخوان نهمین جشنوارۀ ملی گرافیک رضویفراخوان نهمین جشنوارۀ ملی گرافیک رضوی
  • 00

  • :
  • 00

  • :
  • 00

  • :
  • 00

آن پیام چیست؟
خوب است که مهم‌ترین پیام زندگی رضوی را در آیینۀ سخن رهبر حکیم و فرزانۀ انقلاب ببینیم. ایشان دراین‌باره می‌فرمایند:
یکی از مهم‌ترین درس‌های زندگی امام رضا و ائمۀ هدی، مبارزۀ انسان با قوای نفسانی و استکبار درونی و برونی، و رسیدن به آزادی و اعتلای معنوی در پرتو بندگی ذات اقدس حق‌تعالی است... ازاین‌رو پیام زندگی پرماجرای انبیای الهی و ائمۀ هدی علیهم‌السلام عبارت است از: «مبارزۀ دائمی خستگی‌ناپذیر». 
زندگی مسلمان سراپا مبارزه است؛ مبارزه با شیاطین، چه شیطان درونی و چه شیطان‌های بیرونی، و موفقیت انسان در گرو این مبارزه است و اگر این توفیق نصیب انسان شود، می‌تواند جامعه را در مسیر رضای خدا بسازد و سامان‌دهی کند. 
ازاین‌رو زندگی ائمه علیهم‌السلام را ما به‌عنوان درس و اسوه باید فرا بگیریم و نه‌تنها به‌عنوان خاطره‌های شکوهمند و ارزنده، و این بدون توجه به روش و منش سیاسی این بزرگواران ممکن نیست... امامان ما در تمام دوران زندگی خود، لحظه‌ای از انجام وظایف و تکالیف خود در برقراری حکومت اسلامی و مبارزه با فساد ، ظلم و جهل از پا ننشسته‌اند و همواره با مجاهدت به پیش رفته‌اند. بر این اساس در هر برهه و زمانی به‌اقتضای شرایط و امکانات و موانع، تصمیمی را اتّخاذ کرده، و هیچ‌گاه لباس رزم با دشمنان اسلام را از تن بیرون نکرده‌اند و با مجاهدت بار امامت را به دوش کشیده‌اند... زندگی پر از محنت و شهادت امامان ما خود گواهی بر این نکته است. 
زندگی امام رضا و ائمۀ هدی علیهم‌السلام برای ما به‌معنای استمرار و تداوم مبارزه است، و پیامشان برای ما این است که ای مسلمان، از مبارزه خسته نشو، نخواب، چون دشمن همیشه بیدار است، و دشمن همواره در شکل‌های مختلف و در لباس‌های گوناگون ظاهر می‌شود. چشم تیزبین داشته باشیم و دشمن را بشناسیم و راه مبارزه با دشمن را بیاموزیم و مثل علی‌بن‌موسی الرضا علیه‌السلام تا آخر، مبارزه را ادامه دهیم. 

موضوعات اصلی جشنواره:
همۀ شئون یک زندگی جهادی که از آغاز تا پایان حول محور ایمان به خدا، در مبارزه با کفر و طاغوت و مظاهر آنها پیموده می‌شود، موضوع نهمین جشنوارۀ رضوی به‌شمار می‌آید. هر عرصه‌ای که به مجاهدت همیشگی و مبارزان خستگی‌ناپذیر با جنود جهل و قشون شیطان و لشکر طاغوت نیاز دارد، عرصۀ آفرینش آثاری برای این جشنواره است.
در ادامه به پنج عرصۀ مهم اشاره شده است تا چراغ راهی باشد برای پیمودن این مسیر فرخنده و مبارک.
کتاب‌های «در محضر رئوف» و «انسان 250ساله» از نشر صهبا، و «همرزمان حسین» از انتشارات انقلاب اسلامی نیز منابع الهامی متقن و موثق برای آفرینش آثار در این زمینه است.

1. مبارزه با طاغوت درون
طاغوت یعنی کسی که بسیار طغیان می‌کند. در قرآن پیروی از طاغوت در برابر پیروی از خدا قرار گرفته است؛ ازاین‌رو می‌توان گفت که نخستین طاغوت که انسان را به طغیان و سرکشی در برابر خداوند وامی‌دارد، نفس آدمی است. خودبزرگ‌بینی که در خودبینی و خودخواهی ریشه دارد، از مهم‌ترین عوامل طاغوت درونی است که موجب طغیان نفس می‌شود. پیروی از هوای نفس، انسان را به نابودی می‌کشاند؛ همچنان‌که امام رضا سلام‌الله‌علیه می‌فرماید:
إیّاکَ أن تُتبَعَ النَّفسَ هَوا‌ها فَإنَّ فی هَوا‌ها رَدا‌ها؛ از پیروى هواىِ نفْس بپرهیز؛ زیرا در هواىِ نفْس نابودىِ نفْس نهفته است (مشکاة الأنوار، ص۴۵۵).
مبارزه با نفس در آموزه‌های دینی ما چنان جایگاهی دارد که از آن به جهاد اکبر تعبیر کرده‌اند. بزرگ‌ترین گام در خودسازی و آمادگی برای جهاد در راه خدا همین مبارزه با نفس است.

2. مبارزه با طاغوت بیرون
هشدار دادن به مردم دربارۀ طاغوت از مهم‌ترین پیام‌های انبیای الهی بوده است؛ چنان‌که قرآن می‌فرماید: «لَقَدْ بَعَثْنا فِی كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ؛ همانا در هر امتی پیامبری فرستادیم که به مردم بگوید: خدا را بپرستید و از طاغوت بپرهیزید». نفی طاغوت و مبارزه با طاغوت‌های زمان یکی از بارزترین ویژگی‌های امامان معصوم علیهم‌السلام بوده است. حضرت امام رضا سلام‌الله‌علیه که با دو تن از شقی‌ترین خلفای عباسی، یعنی هارون و مأمون هم‌دوره بودند، در همۀ مدت امامت خویش از راه‌های گوناگون ازجمله امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، آگاهی‌بخشی، و جهاد که با کار تشکیلاتی همراه شد، به مبارزه با آنان پرداختند.
یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین کارها برای جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی مبارزه با همۀ طاغوت‌های کوچک و بزرگ است. بدون مبارزه با طاغوت و کفر به طاغوت، ایمان کامل و راستین نخواهد بود، و بدون ایمان راستین نمی‌توان جامعه‌ای شایستۀ نام امام رضا سلام‌الله‌علیه ساخت و تمدنی اسلامی و سزاوار نام اهل‌بیت علیهم‌السلام به‌وجود آورد.

3. مبارزه با ناهنجاری‌های اخلاقی و فرهنگی
در فرهنگ قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام اخلاق جایگاهی ویژه دارد. روایات فراوانی از پیامبر و امامان معصوم علیهم‌السلام و سیرۀ آن بزرگواران نقل شده است که بر این موضوع تأکید می‌کند. آن بزرگواران در کنار معرفی مکارم و محاسن اخلاقی با ناهنجاری‌های اخلاقی مقابله می‌کردند.
در کلام و سیرۀ امام رضا سلام‌الله‌علیه راهکارهایی برای مقابله با ناهنجاری‌های اخلاقی و زدودن آنها از جامعۀ اسلامی دیده می‌شود؛ ازجمله: خردگرایی، بازگشت نتیجۀ کارها به خود انسان، زنده نگه داشتن یاد مرگ، هشدار از تباهی و درافتادن به آتش دوزخ، صبر کردن در سختی‌ها.
یکی از مکارم و محاسن اخلاقی حیا و عفاف است که با حفظ آن هم بنیان خانواده و هم جامعه از آفات گوناگون در امان خواهند ماند.
امروزه هجمه‌های پیدا و پنهان جنگ عظیم فرهنگی، خانواده‌ها و جامعۀ ما را هدف گرفته است. در این جنگ ترکیبی که شاید مهم‌ترین عرصۀ آن فرهنگ است، برخی مرزبندی فرهنگی و مقاومت فرهنگی در برابر موج رسانه‌ای و تبلیغاتی غرب را ناممکن می‌دانند و در پوشش شعارهایی مانند آزادی، مرزها و حصارهای فرهنگی حافظ اخلاق و امنیت فرهنگی را تخریب می‌کنند. برخی نیز استحاله شده و در بی‌فرهنگی و بی‌هویتی غربی، جذب و هضم شده‌اند. جهاد تبیین عفاف و حجاب یک ضرورت فرهنگی است.
در این عرصه نیز مهم‌ترین و اثرگذارترین برنامه، به‌کار گرفتن دستورها و سیرۀ اهل‌بیت علیهم‌السلام است تا در پرتو آن و آفرینش آثار هنری فاخر و ایده‌های خلاق بتوان جامعه را در مسیر درست و بدون انحراف پیش برد.
برای مثال دربارۀ حفظ حجاب و عفاف در جامعه می‌توان از این کلام حضرت امام رضا بهره ببرد که فرمودند: حُرِّمَ النَّظَرُ إِلَی شُعُورِ النِّسَاءِ الْمَحْجُوبَاتِ بِالْأزْوَاجِ وَغَیْرِهِنَّ مِنَ النِّسَاءِ لِمَا فِیهِ مِنْ تَهْیِیجِ الرِّجَالِ وَمَا یَدْعُوا التَّهْیِیجُ اِلَی الْفَسَادِ؛ نگاه کردن به موهای زنان شوهردار وغیرشوهردار حرام است؛ زیرا این نگاه، مرد را تهییج و تحریک می‌کند و تهییج، شخص را به فساد می‌کشاند (عیون اخبار الرضا، ج‏2، ص97).

4. مبارزه با بی‌عدالتی و مفاسد اقتصادی
نظام الهی و اسلامی نظامی است که در آن مردم برای قسط و عدل قیام کنند، که این هدف بعثت همۀ انبیاست: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ؛ همانا ما پیامبران خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنان کتاب و میزان نازل کردیم تا مردم به عدالت برخیزند».
بی‌گمان امامان معصوم علیهم‌السلام مصداق بارز و تمام قیام‌کنندگان به عدالت‌اند. جامعه‌ای که در پی فرهنگ رضوی است، باید همچون امام رضا سلام‌الله‌علیه برای عدل و مبارزه با بی‌عدالتی قیام کند. آن حضرت برای آنکه راه مبارزه با بی‌عدالتی را باز بگذارند، ولایتعهدی مأمون عباسی را نپذیرفتند و آن‌گاه که به این کار ناچار شدند، آن را به‌شرط دخالت نکردن در شئون حکومتی پذیرفتند. ایشان با این کار هم در ظلم‌ها و مفاسد خلیفۀ عباسی شریک نشدند، و هم در سخن و عمل با بی‌عدالتی مبارزه کردند.
پرداختن به این موضوع براساس آموزه های دینی در این دوره از جشنواره فرصتی مناسب است برای خلق ایده‌های تصویری در جهت تبیین سبک زندگی رضوی.
عدالت‌خواهی و مبارزه با مفاسد اقتصادی باید قاطع ولی درعین‌حال همراه با دقت و بصیرت باشد. در این کار نباید به‌جای پرداختن به ریشه‌ها و ام‌الفسادها به سراغ ضعفا و خطاهای کوچک رفت و نقاط اصلی را رها نمود.

5. مبارزه با تفرقه و اختلاف 
یکی از اصول مهم در حکومت و سیاست پیامبر و امامان معصوم علیهم‌السلام تأکید بر وحدت و یکپارچگی، و مقابله با تفرقه و پراکندگی است؛ همچنان‌که قرآن نیز به همۀ مسلمانان می‌فرماید: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا؛ همگی به ریسمان خدا چنگ زنید، و پراکنده و گروه‌گروه نشوید».
در سیرۀ امام رضا سلام‌الله‌علیه نیز مبانی نظری و محورهای وحدت اجتماعی برجسته است. هرچند ایشان موفق به تشکیل حکومت نشدند، همواره بر یکپارچگی امت اسلامی تأکید می‌کردند و در جهت مبارزه با تفرقه و اختلاف بین گروه‌های اسلامی با تأکید بر سنت نبوی، مسلمانان را بر گرد آمدن حول محور پیامبر رحمت صلی‌الله‌علیه‌وآله، و پایبندی به سیرۀ آن حضرت فرا می‌خواندند. یکی از سیاست‌‌های مهم امام رضا سلام‌الله‌علیه مقابلۀ جدی و مستمر با فرقه‌های انحرافی، و افکار التقاطی و اختلاف‌برانگیز بود؛ چراکه عصر آن بزرگوار با ظهور نحله‌‌های گوناگون فکری در عرصه‌های مختلف همراه بود؛ ازجمله گروه‌های الحادی غلات‌ شیعه، واقفیه، و مفوّضه.
جامعه‌پردازی مطلوب رضوی جز با یکپارچکی همۀ مسلمانان و ایجاد همدلی بین آنان تحقق نخواهد یافت. آن حضرت به یاران خویش توصیه می‌فرمودند: «از تفرقه و جدایی بپرهیزید؛ زیرا موجب کم شدن ارزش و منزلت شما می‌شود» (بحار الانوار، ج۱۵، ص۵۳). سیاست ایشان وحدت بین مسلمانان و تقریب مذاهب اسلامی، و موضع‌گیری یکپارچه برای تحقق اهداف عالی امت اسلامی در برابر دشمنان بود. 
این ضعف و ذلتی که امروز گریبان مسلمانان دنیا را گرفته است، از همین پراکندگی و اختلاف است. برای آنکه ابتدا جامعه‌ای یکپارچه به‌وجود آوریم و آن‌گاه به تمدن‌سازی بپردازیم، باید به سیرۀ رضوی که همان سیرۀ پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله است رو بیاوریم.

قوانین و شروط ارسال اثر:
. هنرمندان می بایست با مراجعه به آدرس www.shamstoos.ir ضمن تکمیل مشخصات کامل و ثبت نام ، اثر خود را ارسال نمایند.
. تکمیل فرم ثبت نام و ارسال آثار به منزله قبول شرایط و مقررات جشنواره است.
شرکت در نمایشگاه برای همه‌ی هنرمندان آزاد است و رایگان خواهد بود..
. آثار ارسالی نباید در جشنواره‌ها و رویدادهای دیگر به‌نمایش درآمده باشند.
 شرکت کننده باید مالک مادی و معنوی اثر و یا آثار ارسالی باشد.. 
. آثار باید با استفاده از موضوعات پیشنهادی تولید شده باشند.
. هر شرکت‌کننده می‌تواند حداکثر 5 اثر در هر موضوع ارسال نماید.
. آثار می‌تواند سیاه و سفید و یا رنگی باشد.
. تکنیک و شیوه ارائه اثر، آزاد است.
. آثار می تواند در گرایش های مختلف تصویرسازی، کارتون و کاریکاتور، تایپوگرافی، نقاشی دیجیتال و ... انجام شود.
اندازه ضلع بزرگ اثر بیشتر از 100 سانتی‌متر و کمتر از 70 سانتی‌متر نباشد.. 
. آثار با فرمت جی پی جی و کیفیت 300 دی پی آی ارسال گردد.
. پذیرش و انتخاب آثار بر اساس فایل‌های ارسال شده به سایت جشنواره انجام می‌شود. چاپ، آماده‌سازی و ارائه‌ی نمایشگاهی آثار منتخب این رشته‌ها بر عهده‌ی جشنواره است.
. پذیرش و انتخاب آثار در دو مرحله انجام می‌پذیرد. در مرحله‌ی اول، فایل آثار ارسال شده به سایت جشنواره از حیث تناسب با موضوع، رعایت معیارهای جشنواره و تکراری نبودن بررسی می‌شود و منتخبین در صورت لزوم، نقد و نظر شورای هنری و محتوایی جشنواره را جهت تکمیل کار دریافت کرده و به مرحله‌ی دوم راه می یابند.، در این مرحله معیار اصلی داوری، ایده های خلاق است و نفرات برتر در هر موضوع مشخص می شوند.
نمایشگاه، بخش غیررقابتی و دعوتی نیز خواهد داشت.. 
. بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام حق انتشار و بهره برداری از آثار ارسالی در فعالیت‌های نمایشگاهی، اقلام تبلیغاتی، سایت، چاپ کتاب، و غیره را با ذکر نام صاحب اثر دارد.
. در صورت عدم رعایت مقررات جشنواره، آثار ارسالی در هر مرحله از جشنواره حذف و امتیاز آن سلب خواهد شد.
. تصمیم‌‌گیری درمورد مسائل پیش‌‌بینی نشده به عهده‌ی برگزار کننده جشنواره است .

اعضای شورای هنری و داوری جشنواره:
سید مسعود شجاعی طباطبایی / محمد رضا دوست محمدی / هاجر سلیمی نمین/ علی حیاتی/ مسعود نجابتی 
جوایز در هر موضوع:
در هر کدام از موضوعات اصلی جشنواره (5 موضوع) بر اساس رأی هیئت داوران، سه اثر برگزیده معرفی خواهد شد.
نفر اول: مبلغ پانصد میلیون ریال + دیپلم افتخار و تندیس
نفر دوم: مبلغ سیصد میلیون ریال + دیپلم افتخار
نفر سوم: مبلغ دویست میلیون ریال + دیپلم افتخار

جایزه ی ویژه جشنواره:
شورای هنری جشنواره گرافیک رضوی تصمیم دارند جایزه ویژه جشنواره شامل تندیس و مبلغ هشتصد میلیون ریال را به خلاق ترین ایده ای که در راستای حمایت از مقاومت فلسطین و پاسداشت مبارزات مردم مظلوم آن منطقه با اشغالگری رژیم صهیونیستی باشد، اهدا نمایند.
جایزه این بخش نیز شامل آثار ی که (قبلا به نمایش درآمده) نمی شود. 

گاه‌شمارجشنواره
اعلام فراخوان آذرماه 1402
مهلت ارسال آثار تا 30 فروردین ماه 1403
انتخاب مرحله اول و اعلام اسامی راه یافتگان به نمایشگاه: 6 اردیبهشت ماه 1403
انتخاب مرحله دوم و مشخص شدن نفرات برتر  13 اردیبهشت ماه 1403
افتتاح نمایشگاه و آیین معرفی برگزدیدگان همزمان با میلاد امام رضا علیه السلام30 اردیبهشت ماه 1403
به تمامی شرکت کنندگانی که آثارشان در مرحله دوم انتخاب شود گواهی حضور در جشنواره اهداء خواهد شد.