نمایشگاه منتخب آثار زنده‌ یاد «حبیب‌الله صادقی» در حوزه هنری

نمایشگاه منتخب آثار زنده‌ یاد «حبیب‌الله صادقی» در حوزه هنرینمایشگاه منتخب آثار زنده‌ یاد «حبیب‌الله صادقی» در حوزه هنری

به گزارش سایت مجله هنرهای تجسمی؛ این نمایشگاه شامل ۴۰ اثر نقاشی از هنرمند انقلابی مرحوم حبیب‌الله صادقی است که روز چهارشنبه، ۵ مرداد، دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

نمایشگاه منتخب آثار زنده‌یاد «حبیب‌الله صادقی» با حضور جمع پر شور دوستداران حبیب‌الله صادقی از جمله استادان پیشکسوت هنرهای تجسمی، مدیران فرهنگی و هنری و خانواده آن مرحوم روز دوشنبه ۱۰ مردادماه افتتاح شد.

عبدالحمید قدیریان، هنرمند پیشکسوت نقاش، که در این نمایشگاه حضور داشت گفت: عشق به اهل بیت از شاخصه‌های اصلی حبیب‌الله صادقی بود. وفاداری حبیب به اهل بیت موجب شده بود همیشه انگیزه کار کردن برای انقلاب و اهل بیت را در دل داشته باشد و بعید می‌دانم هیچکدام از هنرمندان هنر انقلاب اکنون به اندازه ایشان انرژی و اشتیاق کار کردن داشته باشند.

صادقی پرچم هنر متعهد را برافراشته نگه داشت

محمد مهدی دادمان، رئیس حوزه هنری، نیز که برای مراسم افتتاحیه این نمایشگاه حضور داشت در مورد زنده‌یاد صادقی گفت: شخصیت ذوابعاد صادقی نه فقط به عنوان هنرمند نقاش که به عنوان منتقد، پژوهشگر، استاد دانشگاه و مدیر فرهنگی در میدان‌های مختلف، پرچم هنر متعهد را در اهتزاز نگه داشت.

صادقی هنرش را وقف اسلام و انقلاب اسلامی کرده بود

حسن روح‌الامین، نقاش و برگزیده چهره سال هنر انقلاب هم که خود را به جمع حضار شرکت‌کننده در افتتاحیه این نمایشگاه رسانده بود در مورد شخصیت و ماهیت وجودی زنده‌یاد صادقی گفت: حبیب الله صادقی استاد من، عزیز من و بزرگ‌تر من بود و هست. او جسارت در نقاشی را یاد من داد، او از انگشت شمار هنرمندانی بود که هنرش را وقف اسلام و انقلاب اسلامی کرده بود، در این مسیر آماج حملات زیادی از دوست و دشمن قرار گرفت.

همزمانی سفر صادقی با محرم بی‌حکمت نیست

سید مسعود شجاعی‌طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، که از متولیان برپایی این نمایشگاه بود زنده‌یاد صادقی را دلربا معرفی کرد و در خصوص تاریخ درگذشت این هنرمند انقلابی گفت: صادقی در ایامی چشم از جهان فروبست که متعلق به شهدای کربلا است و همانگونه که همواره خودش به اهل بیت علیهم السلام ارادت داشت همزمانی سفر وی بی‌حکمت نیست. استاد حرف از شهدای کربلا را با گریه می‌زد و نمی‌توانست بی‌احساس در موردش اظهار نظر کند.

صداقت درونی و پاکی در آثار حبیب دیده می‌شود

کاظم چلیپا هنرمند نقاش و از دوستان دیرینه زنده‌یاد صادقی هم که در افتتاحیه این نمایشگاه حضور داشت در مورد ویژگی‌های اخلاقی صادقی گفت: عالم عرفانی، صداقت درونی و پاکی در آثار حبیب دیده می‌شود. همچنین کش و قوس‌های اجتماعی در آثارش دیده می‌شود. حبیب توجه بسیاری به انقلاب و دفاع مقدس در کنار آدم‌های بی‌درد و بی‌دغدغه داشت و سعی داشت این دو را کنار هم به تصویر بکشد.

کارها و آثار پدرم سمفونی است

امیرحسین صادقی، فرزند زنده‌یاد حبیب‌الله صادقی، نیز با حضور در نمایشگاه منتخب آثار پدرش نیز می‌گوید: پدرم در نقاشی، عشقش به اهل بیت(ع) را نشان می‌داد. کارها و آثار او را نگاه کنید، همه آنها سمفونی است. شما یک کار ۱۰۰ متری از او دیدید، من در زمان حیات هزارها هزار کیلومتر از این آثار را به چشم دیدم.

صادقی آینه‌ای از ذات و حقیقت الهی روی بوم نقاشی بود

محمدعلی رجبی دوانی،‌ نقاش پیشکسوت و استاد دانشگاه تهران، هم پس از تماشای آثار این نمایشگاه گفت: حبیب‌الله صادقی همانند نامش حبیب خداوند بود و صداقت که شرط اول هنر است را در باطن وجودیش داشت. حبیب‌الله صادقی آینه‌ای از ذات و حقیقت الهی روی بوم نقاشی بود که روی دستان فرشتگان به نمایش گذاشته می‌شد.

گفتنی است، علاقمندان برای بازدید از نمایشگاه «حبیب‌الله صادقی» می‌توانند از ۱۱ تا ۲۶ مرداد، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۹ به نشانی؛ خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، گالری ابوالفضل عالی و گالری خانه حوزه هنری مراجعه کنند.