نمایشگاه برای شانزدهمین سالگرد مرتضی ممیز

نمایشگاه برای شانزدهمین سالگرد مرتضی ممیزنمایشگاه برای شانزدهمین سالگرد مرتضی ممیز

نمایشگاهی به مناسبت شانزدهمین سالگرد درگذشت مرتضی ممیز، هنرمند گرافیست کشورمان روز جمعه (۲۶ آذرماه) طبق روال سال‌های گذشته در خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود.
به مناسبت شانزدهمین سالگرد درگذشت مرتضی ممیز، هنرمند گرافیست، نمایشگاه گزیده آثاری از بهزاد حاتم از سال ۱۳۵۰ تا به امروز در گالری ممیز و همچنین پوسترها و پروژه‌های محیطی آتلیه طراحی «آر ۲» که متعلق به یک گروه طراحی از کشور پرتغال است، در گالری‌های پاییز، زمستان و میرمیران روز جمعه (۲۶ آذر ماه) افتتاح خواهد شد. این نمایشگاه که تا ۷ دی ادامه دارد، ساعت ۱۷ جمعه در خانه هنرمندان ایران، تالار استاد شهناز افتتاح خواهد شد.
مرتضی ممیز متولد ۴ شهریور ۱۳۱۵ بود و در تهران چشم به جهان گشود؛ او طراح گرافیک، تصویرگر و استاد دانشگاه بود.
سال ۱۳۳۵ او وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته نقاشی شد و در آنجا زیر نظر علی‌محمد حیدریان که از شاگردان کمال‌الملک بود آموزش می‌بیند، در دانشگاه بود که با سهراب سپهری، پرویز کلانتری، ژازه طباطبائی، چنگیز شهوق و … آشنا می‌شود، در ۱۳۴۴ از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و برای ادامه تحصیل راهی فرانسه می‌شود و گواهی طراحی غرفه را در مدرسه هنرهای تزیینی فرانسه اخذ می‌کند، در همان‌جا بود که با فیروزه صابری آشنا شده سال‌های بعد با او ازدواج می‌کند، زندگی مشترک آنها تا سال ۱۳۷۵ که سرطان فیروزه آن را پایان داد ادامه پیدا کرد.
 او در سال‌های پایانی عمر خویش با بیماری سرطان دست‌وپنجه نرم می‌کرد و از ۲۳ آبان‌ماه ۱۳۸۴ برای تازه‌ترین دور شیمی‌درمانی، در بیمارستان آبان تهران بستری شده بود که چند روز بعد حالش رو به وخامت نهاد و در سن ۶۹ سالگی روز شنبه پنجم آذرماه ۱۳۸۴ درگذشت. پیکر مرتضی ممیز، هفتم آذرماه، تشییع و در باغبان‌کلا، واقع در کردان کرج، به‌خاک سپرده شد.