چرا گالری‌ها به خواب رفتند!

چرا گالری‌ها به خواب رفتند!چرا گالری‌ها به خواب رفتند!

به گزارش سایت مجله هنرهای تجسمی به نقل از ایلنا، طی چند هفته گذشته گالری‌های تهران و شهرستان‌ها به خواب عمیقی فرو رفته‌اند و تعطیل هستند، این در حالی است که بازار هنر و گالری‌ها همیشه در فصل پاییز در اوج فعالیت خود بوده‌اند و امسال چنین نیست! 

بر اساس آمار ارائه شده توسط سایت‌های مرجع باید گفت تا اطلاع ثانوی گالری‌های تهران و شهرستان‌ها برنامه‌ای برای برگزاری نمایشگاه ندارند. طبق توضیحات چند سایت مرجعی که برنامه‌های هفتگی و ماهانه گالری‌ها را منتشر می‌کنند. تنها گالری فعال در تهران گالری «اعتماد» بوده که به نمایشگاه نقاشی محمد رحیمی اختصاص داشته روز یک‌شنبه هفدهم مهرماه به پایان رسیده است. نمایشگاه گروهی «گنجینه» هم رویداد دیگری است که تا روز دوشنبه هجدهم مهرماه در گالری «الا» برقرار بوده و حال به پایان رسیده است. از دیگر نمایشگاه‌های فعال می‌توان به نمایشگاه گروهی «پرواز» اشاره کرد که توسط گروه هنری «رویای من» در نگارخانه «شمس» برگزار شده و تا روز چهارشنبه بیستم مهرماه ادامه دارد. 

متاسفانه تعداد زیادی از گالری‌های شهرستان‌ها هم تعطیل هستند جز یک نمایشگاه که در شهر شیراز برگزار شده و روز چهارشنبه بیستم مهرماه به پایان می‌رسد. 

خبرنگار ایلنا برای جویا شدن علت تعطیلی و خواب گالری‌های تهران و شهرستان‌ها علاوه بر پیگیری گالری‌دارها، با برخی اعضای هیئت مدیره انجمن نگارخانه داران ایران تماس گرفت که هیچکدام حاضر به گفتگو نشدند.

3846217

نگاهی به آمار تعداد گالری‌ها تا سال ۱۴۰۰

از سال ۱۳۹۶ تا اوائل مردادماه سال ۱۴۰۰.۲۰۶ نگارخانه و گالری در کشور راه‌اندازی شده که از میان آن‌ها ۸۸ تا در تهران و صد و هجده گالری در استان‌های کشور فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. این در حالی است که تعداد نگارخانه‌ها و گالری‌های کشور تا سال ۱۳۹۶، پانصد و پنجاه تا بوده و در ادامه با افزایش ۲۰۶ نگارخانه طی چهار سال، به ۷۵۶ نگارخانه رسیده است. حال پس از گذشت بیش از یک سال از ارائه آمار مذکور بدون شک بر تعداد گالری‌ها و نگارخانه‌ها افزوده شده است.

رییس هیئت مدیره هستم اما نمی‌توانم از جایگاه انجمن صحبت کنم!

پریسا پهلوان (رییس هیئت مدیره انجمن نگارخانه داران ایران) مدیر گالری ویستا و انتشارات «ویستاهنر» نیز حاضر نشد درباره اوضاع فعلی گالری‌ها و برنامه آینده آن‌ها صحبت کند. تنها گفت: من خیلی اهل مصاحبه نیستم و الان هم ترجیح می‌دهم درباره موضوعی که گفتید صحبتی نکنم. 

پهلوان واکنش به این توضیح که تنها مرجع پاسخگو در رابطه با اوضاع فعالیت گالری‌ها و نگارخانه‌های انجمن نگارخانه‌داران است، گفت: درست است که من رییس هیئت مدیره هستم، اما موضوع این است که نمی‌توانم از جایگاه انجمن صحبتی کنم و اگر هم حرفی بزنم باید از طرف خودم باشد. انجمن نگارخانه داران، چندین عضو دارد و نمی‌شود از طرف همه اعضا صحبت کرد. لذا هر صحبتی درباره موضوعات مرتبط از سوی انجمن باید با هماهنگی و تعامل با همه اعضا صورت گیرد. 

گالری‌داری جزو مشاغل غیر ضروری است

رزیتا شرف جهان (نقاش، مجسمه‌ساز و مدیر گالری طراحان آزاد) اما درباره اوضاع گالری‌ها و دلایل تعطیلی بی‌سر و صدای گالری‌ها گفت: درباره چنین موضوعی بهتر است اعضای هیئت مدیره انجمن نگارخانه‌داران پاسخگو باشند، اما به عنوان یکی از گالری‌داران عرصه تجسمی و فردی که سال‌ها در این حوزه فعالیت کرده باید بگویم کار ما جزو مشاغل غیرضروری به حساب می‌آید. 

او افزود: زمانی که اوضاع معمولی و روبه راه باشد، علاقمندان و مخاطبان و هنرمندان هم به گالری‌ها می‌روند و چند اثر هنری را هم می‌بییند. قاعدتا زمانی که شرایط جامعه ملتهب می‌شود، وضعیت کار هنرمندان تجسمی و بازار کار گالری‌ها هم دچار تغییراتی می‌شود. 

پاییز بهترین فصل فعالیت گالری‌هاست!

رزیتا شرف‌جهان گفت: بدون شک الان که پاییز است بهترین فصل برای فعالیت‌های گالری‌داران و هنرمندان است اما زمانی که فضا ملتهب می‌شود چنین مقطع مهمی هم از دست می‌رود بی‌آنکه تاثیر مثبتی در بازار هنر و تجارت ایجاد شود. مردم به بازدید از نمایشگاه‌های هنری تمایلی نشان نمی‌دهند. هنرمندان هم باید در شرایط نرمالی باشند تا به فعالیت و خلق اثر ادامه دهند. شرایط جامعه بدون شک بر روحیه و نحوه فعالیت هنرمندان تاثیر مستقیم دارد. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا گالری طراحان آزاد در حال حاضر میزبان آثار هنری است یا خیر، گفت: در حال حاضر نمایشگاهی در گالری ما برگزار نمی‌شود. برخی هنرمندان قرار بود برای برگزاری نمایشگاه با ما همکاری داشته باشند اما تماس گرفتیم و رویدادهای پیش رو کنسل کردیم تا شرایط آرام‌تر و مساعدتر شود. 

او با اشاره به اینکه هنرمندان هم طی روزها و هفته‌های گذشته تمایلی به برگزاری نمایشگاه نداشته‌اند، گفت: ما نمایشگاهی داشتیم که تقریبا با ناآرامی‌های ایجاد شده شروع شد و چند روز از افتتاح آن گذشته بود. طی آن چند روز حتی یک نفر هم به دیدن آثار نیامد. هنرمند صاحب اثر هر روز می‌آمد و در نمایشگاه حضور داشت. این شخص ساکن کرج بود و هر روز بعد ازظهر باید مسیری طولانی را تا منزلش طی می‌کرد و به هرحال با خطراتی مواجه بود. روزهایی هم که ایشان نبود ما در نمایشگاه حاضر بودیم اما خب مخاطبی برای بازدید به گالری نمی‌آمد. حال شما حساب کنید که این هنرمند دو سال زمان صرف خلق آثارش کرده است و حال برای برگزاری نمایشگاه با کمبود مخاطب و مشکلات دیگر مواجه است. در نهایت این شد که نمایشگاه را با موافقت دوطرف تعطیل کردیم.