نام یک عکاس ایرانی بر سیارکی در پهنه آسمان

نام یک عکاس ایرانی بر سیارکی در پهنه آسماننام یک عکاس ایرانی بر سیارکی در پهنه آسمان

به گزارش سایت مجله هنرهای تجسمی، بابک تفرشی‌، عکاس نجوم و ستاره‌شناس، در صفحه مجازی خود خبر داد که سیارکی به نام او ثبت شده است. ‌

او در این رابطه در صفحه مجازی خود نوشته است: «خوشحالم که «تفرشی» آنقدر نزدیک زمین نیست که به آن برخورد کند. ‌

سیارک تفرشی دو کیلومتر پهنا دارد و در کمربند سیارک‌ها بین مریخ و ژوپیتر قرار داد. این سیارک هر پنج سال یکبار به دور خورشید یک دور کامل می‌زند.

احتمالا هرگز به سیارک تفرشی سفر نخواهم کرد اما تصمیم دارم با تلسکوپ از آن عکس بگیرم.

این سیارک به شماره ۲۷۶۱۶۳ در سال ۲۰۰۲ توسط استفان کورت در اسلواکی کشف شد. استفان دو دهه بعد با مهربانی و لطف به مرکز سیارک‌های اتحادیه نجوم بین‌المللی پیشنهاد داد که نام این سیارک را تفرشی بگذارند و آنها هم پذیرفتند. ‌

از ۶۰۰ هزار سیارک که کشف و شماره‌گذاری شده است ۲۳ هزار تا نامگذاری شده است. ‌‌‌روی خیلی از آنها نام‌های شخصیت‌های اسطوره‌ای یا مکان‌های جغرافیایی یا حیوانات را گذاشته‌اند و بعضی از آنها را با اسم اشخاص از جمله منجمان و دانشمندان نامگذاری کرده‌اند.»

بابک تفرشی عکاس و فیلمبردار علمی است که هنر و علم را از طریق داستان‌های بصری ادغام می‌کند. او با اشتیاق به کاوش در آسمان شب، صحنه‌های نفس‌گیر شب را در تمام قاره‌ها عکاسی کرده است. هدف او آشکار کردن شگفتی‌های علم برای عموم، حفظ محیط طبیعی شب در برابر آلودگی نوری، و پیوند فرهنگ‌ها از طریق علاقه مشترک به آسمان شب است.

 تفرشی در سال 2009، جایزه لنارت نیلسون، شناخته شده‌ترین جایزه علمی تصویربرداری جهان در آن زمان را به دلیل تلاشش برای ارتباط مجدد بشر با جهان طبیعی با استفاده از تصاویر آسمان شب دریافت کرد.

 علاقه قلبی تفرشی به نجوم از زمانی آغاز شد که او برای اولین بار ماه را از طریق تلسکوپ در کودکی در تهران دید. او عکاسی از آسمان تاریک ایران را در اوایل دهه 1990 و قبل از تحصیل در رشته فیزیک شروع کرد و سپس به روزنامه‌نگاری تبدیل شد که نجوم و فضا را پوشش می‌داد. بابک تفرشی از سال 2012 به گروه نشنال جئوگرافیک پیوست آثار خود را در بیش از 100 برنامه تلویزیونی و مستند ارائه داد.. بابک تفرشی برنده جایزه National  Geographic Wayfinder  در سال 2022 است.