ملاک‌های داوری بخش نقاشی جشنواره هنرهای تجسمی جوانان

ملاک‌های داوری بخش نقاشی جشنواره هنرهای تجسمی جوانانملاک‌های داوری بخش نقاشی جشنواره هنرهای تجسمی جوانان

به گزارش سایت مجله هنرهای تجسمی به نقل از مهر؛ جمشید حقیقت‌شناس استاد کارگاه و داور بخش نقاشی بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان درباره آثار رسیده به این دوره از جشنواره گفت: آثار خوبی برای جشنواره ارسال شده بود اما متاسفانه ما گنجایش همه دوستان را نداشتیم و مجبور بودیم گزینشی عمل کنیم.

وی درباره ملاک‌های انتخاب افراد در این بخش توضیح داد: خیلی از افرادی که در جشنواره شرکت کرده بودند، خودشان هنرمند بودند و اصلاً نیازی به این کارگاه‌ها نداشتند بلکه باید همین روند را ادامه می‌دادند، در نتیجه جشنواره چیزی به آن‌ها اضافه نمی‌کرد. تعدادی از شرکت‌کنندگان نیز هنوز اوایل راه بودند و ترجیحاً باید مسیر را به صورت آکادمیک ادامه می‌دادند تا به نقطه قابل قبولی برسند و اما در این میان عده‌ای بودند که کارشان خوب بود اما برای رفع اشکال خود احتیاج به راهنمایی داشتند، درواقع ما کسانی را انتخاب کردیم که آثارشان جای گفتگو داشت.

حقیقت‌شناس بیان کرد: در اینجا بحث آموزش مطرح نبود زیرا ما در مدت زمان کوتاه نمی‌توانیم چیزی را به شرکت‌کنندگان آموزش دهیم بلکه باید باب گفتگو درباره آثار باز باشد تا هنرمندان مشکلات خود را رفع کنند.

وی با اشاره به اینکه باید مرز میان رشته‌های مختلف کم‌رنگ شود، گفت: قطعاً در فضای جشنواره که رشته‌های مختلفی در آن حضور دارند، فضای هنرمندان نیز به سمت بینارشته‌ای شدن حرکت می‌کند اما شخص من ترجیح می‌دهم که در این جشنواره رشته‌ها حذف شوند و ما تنها هنرمندان را انتخاب کنیم، در این صورت دیگر مهم نیست که چه کسی در چه رشته‌ای شرکت کرده و چه فعالیتی داشته است و مجموعه‌ای از استادان با همه هنرجویان کار می‌کنند و هنرجویان رشته‌های مختلف با هم حرف می‌زنند و آشنا می‌شوند.

این هنرمند نقاش همچنین درباره دستاوردهای شرکت در جشنواره گفت: قطعاً شرکت‌کنندگان در فضای جشنواره دوستان خوبی پیدا می‌کنند و از این طریق شبکه‌های خوبی با موضوع هنر در کشور به وجود می‌آید. این آشنایی‌ها باعث می‌شود کارهای موازی کمتر شود زیرا وقتی هنرمندان با آثار یکدیگر آشنا می‌شوند، سعی می‌کنند دنبال ویژگی‌های کاری شاخص خود بروند.

وی با اشاره به حذف شدن بخش داوری و انتخاب برگزیده در این دوره عنوان کرد: این تصمیم اتفاق خوبی است زیرا عرصه هنر برنده و بازنده ندارد و این اشتباه است که هنر و هنرمند را اینگونه داوری کنیم. موضوع اصلی هنر، کیفیت است و همه افرادی که کار هنری می‌کنند باید به این کیفیت دست پیدا کنند. عرصه هنر باید متنوع باشد زیرا هرنوع آدمی با هر سبک و نگرشی در هنر لازم است و وقتی برای یک جشنواره رقابت و جایزه تعریف کنیم، در واقع موضوعیت آن رویداد و جمع شدن هنرمندان کنار هم را از بین می‌بریم.

استاد کارگاه جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در پایان گفت: با کم شدن سطح استرس شرکت‌کنندگان در جشنواره هنرهای تجسمی جوانان، هنرمندان می‌توانند کارهای یکدیگر را رصد کنند و از همه مهم‌تر اینکه به کارهای خودشان نیز توجه کنند زیرا امروزه مشکل بزرگ هنر معاصر ما این است که هنرمندان درکی از خود و کاری که می‌کنند، ندارند.

بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به همت مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، در ۱۱ رشته ارتباط تصویری (پوستر)، خوشنویسی (نستعلیق)، سفال و سرامیک، عکاسی، کاریکاتور (کارتون)، مجسمه‌سازی، طراحی، نقاشی، نگارگری (نقاشی ایرانی، گل و مرغ، تذهیب) و رسانه‌های هنری جدید (ویدیو آرت، چیدمان، هنر محیطی)، از شهریور تا آذر ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود. محمد مهدی رحیمیان، دبیری این دوره از جشنواره را برعهده دارد.